OP VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST, 1.2 – Rovné příležitosti dětí a žáků, včetně dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

Organizace:

Popis výzvy

Zaměření programu

OP VK je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR.

Cílem OP VK je rozvoj vzdělanostní společnosti za účelem posílení konkurenceschopnosti ČR prostřednictvím modernizace systémů počátečního, terciárního a dalšího vzdělávání, jejich propojení do komplexního systému celoživotního učení a zlepšení podmínek ve výzkumu a vývoji.

Cílem oblasti podpory je zlepšení rovných příležitostí dětí a žáků, včetně dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Co podporuje

Pro rok 2009 jsou pro oblast podpory 1.2 vybrané následující prioritní témata:

Inkluzivní vzdělávání

Z výsledků tematických šetření ČŠI je zřejmé, ţe základní školy nemají dostatek podpůrných mechanismů k zajištění inkluzívního vzdělávání pro děti a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. V období září 2008 aţ březen 2009 byly provedeny dvě zásadní studie:

- Vzdělanostní dráhy a vzdělanostní šance romských žákyň a žáků základních škol v okolí vyloučených romských lokalit
- Analýza individuálního přístupu pedagogů k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami Z těchto zpráv vyplývá, že přístup k naplňování individuálních vzdělávacích potřeb žáků se SVP je v 1/4 škol naprosto nedostatečný, protoţe nemají připraveny vhodné podmínky a 1/3 škol má jisté problémy při řešení inkluzivních opatření.

Podporované aktivity, které řeší inkluzivní vzdělávání budou zaměřené na nejproblémovější oblasti:
- profesní příprava a zkušenosti pedagogů,
- dostupnost vybavení a informací, dostupnost poradenství,

Jako další účinná opatření se ukazuje zřizování funkce asistenta a docházka do mateřské školy nebo přípravné třídy. Romské děti, které docházely do mateřské školy, jsou ve svých vzdělávacích drahách jednoznačně úspěšnější. Problémem však je to, ţe mateřské školy navštěvuje stále jen menšinový podíl romských dětí – přibližně dvě pětiny. Jako součást inkluzívních opatření je nutné rozvíjet rovněž téma rovnosti příležitostí žen a mužů. Z výše popsaných důvodů vidíme využití prostředků OP VK jako velmi důležité k nastartování systémových změn vzdělávacího systému směrem k rozvoji inkluzívního vzdělávání a zabezpečení rovnosti přístupu všech dětí a žáků ke vzdělání v ČR.

Prevence rizikových projevů chování

Reprezentativní mezinárodní šetření (ESPAD a další) zaměřené na zjištění rozsahu kouření, pití alkoholu a užívání drog u dospívající mládeže přinesli pro Českou republiku alarmující výsledky:
- Denně kouří v ČR cigarety 26 % šestnáctiletých
- Alkohol užilo v posledních 30 dnech 76 % českých žáků.
- Zkušenosti s užíváním konopných látek má 45 % českých žáků.
- 93% základních škol řešilo případ šikany

MŠMT má moţnost každoročně uvolnit na systematickou a cílenou specifickou primární prevenci na jednoho žáka pouze 9,- Kč Podpora primárně preventivních programů je jednou z hlavních priorit MŠMT v roce 2009 a z OPVK budou podpořeny tato témata:
- Ucelené a komplexní programy specifické primární prevence
- Vznik regionálních center prevence - Komunitní spolupráce v oblasti prevence

Ústavní výchova

Česká republika se podle statistických údajů řadí mezi země Evropy s nejvyšším počtem dětí v ústavní výchově. V současné době je v České republice:
- 14 diagnostických ústavů s kapacitou 500 dětí
- 150 dětských domovů s kapacitou 5300 dětí
- 29 dětských

Koho podporuje

- příspěvkové organizace a organizační sloţky státu podřízené MŠMT;
- ústřední orgány státní správy; školy a školská zařízení (tj. právnická osoba vykonávající činnost školy a školského zařízení zapsaná ve školském rejstříku);
- vysoké školy podle zákona č. 111/1998 Sb. o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů;
- sdružení a asociace škol (tj. například občanská sdružení zřízená podle zákona č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů ve znění pozdějších předpisů;
- zájmová sdružení právnických osob zřízená podle oddílu 2, § 20f zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, která jsou vedena v registrech krajských úřadů);
- právnické osoby působící ve vzdělávání a kariérovém poradenství;
- ostatní vzdělávací instituce (tj. ostatní právnické osoby s předmětem činnosti v oblasti vzdělávání); kraje podle zákona č.129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení) ve znění pozd
Webové stránky programu: http://www.msmt.cz/strukturalni-fondy/vyhlaseni-vyzvy-k-predkladani-individualnich-projektu-2
Zaměření výzvy: Komunitní rozvoj, ochrana lidských práv
Cílová skupina: Děti, mládež, menšiny, neziskové organizace, osoby bez domova
Místní působnost: Hlavní město Praha, Středočeský kraj, Jihočeský kraj, Plzeňský kraj, Karlovarský kraj, Ústecký kraj, Liberecký kraj, Královéhradecký kraj, Pardubický kraj, Kraj Vysočina, Jihomoravský kraj, Olomoucký kraj, Moravskoslezský kraj, Zlínský kraj
Poslední aktualizace: 16.2.2021

Termíny uzávěrek a granty

Ukončené uzávěrky

Termín podávání žádostí: 10.7.2009
Finanční alokace výzvy: 800 000 000 Kč
Granty: od 1 000 000 Kč do 40 000 000 Kč

Vzdělávání se Světem neziskovek

Chcete se na získání grantu připravit? Přijďte na náš kurz nebo využijte služeb našeho poradenství.

Konzultace projektových žádostí

Nevíte si rady s vypracováním žádosti? Chcete se zorientovat v možnostech finanční podpory vašeho projektu? Rádi vám pomůžeme, ozvěte se nám.

Šárka Pravdová
Péče o klienty Grantového diáře
+420 730 173 166

Potřebujete poradit? Napište nám!

Šárka Pravdová

Péče o klienty Grantového diáře

+420 730 173 166

Vyzkouším si Grantový diář

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace